måndag 13 januari 2014

Ulnarisentrapment

Eller även kallat Kubitaltunnelsyndrom. Det lider min armbåge av efter fallet. 

Inklämning av nervus ulnaris

uppstår när det blir tryck på nerven i armbågsnivå. Tillståndet kallas även för ulnarisentrapment i armbågen eller kubitaltunnelsyndrom. Ulnarisnerven är en av de stora nerverna ner till underarm samt hand. Det är den nerv som vid slag ger så kallad "änkestöt" i armbågen. Tidiga symtom är domningar nattetid i lill- och ringfinger. Senare utvecklas symtomen till återkommande eller konstanta domningar och stickningar i fingrarna även dagtid, med tillägg av svaghet och fumlighet i handen. I sena stadier tillkommer värk i armbågen på lillfingersidan samt oförmåga att helt räta ut lill- och ringfinger, så kallad klofingerfelställning.


Var hos sjukgymnasten idag som gjorde en skena som passar just min armbåge. 

Hm...riktigt oskönt. Kan inte böja armbågen ordentligt med den på. Vilket är meningen såklart men, som sagt, oskönt och obekvämt. 
Fast bra om det funkar. 
Och så fick jag några övningar för att få"glid" på nerven. Och lite förmaningar och att inte göra si eller så. 


Har varit på Maxi och handlat oxå. Och efter det gick musten ur mig. Jag var trött innan. Nu är jag helt slut. 
Blir soffan och en film med min prinsessa.

Första dagen på vår nyttiga vecka. Fikan nu i em blev en tallrik frukt. Gott!
Emma hade berättat för fröknarna på dagis om nyttigaveckan. Hihi. Hon är verkligen taggad. Det känns skönt att hon kan strunta i sötsaker. 
Eller ja, vi får väl se, det är ju första dagen på veckan. 

Men varför är man så sjukt sugen på choklad bara för att man inte får/ska äta?
Märkligt!



Dom som känner mig och har varit här hemma vet att jag gillar texter och budskap. Så ja, ni förstår kanske att jag tycker den här tändsticksasken är superfin :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar