måndag 6 januari 2014

Propellerbåt

Usch vilken natt. Känns som att jag knappt har sovit nånting. 

Kände mig inte alls pigg igår. Det gungade i princip hela tiden. 
Låg dock bara på soffan. Vi såg en film. Runner Runner. Den var bra. 

När vi la oss somnade jag direkt men vaknade efter ett par timmar av att det gungade rejält. Vågade inte röra huvudet. Mådde illa och låg bara och försökte härda ut. 
Låg vaken flera timmar. 
Tänkte flera gånger att jag skulle gå upp och lägga mig på soffan. Men orkade inte. 
Dumt. Det borde jag ha gjort. Det är olidligt att ligga vaken och bara stirra rakt ut i mörkret. 
Man tänker och tänker. Och maler och maler. Funderar onödigt mycket. 

Är inte alls pigg idag. Hur trött som helst. Känner mig mörbultad både i kropp och knopp. Och ögonen är svullna och ömmar. 
Fattar inte vad som händer! Har känt mig så där olustig och konstig i kroppen i flera dagar nu. 

Men men... Det blir nog bra snart. 
Läste en bra beskrivning om Meniéres och när balansorganet strular. 

 Mekanismerna kan liknas vid en motorbåt med dubbla propellrar. Så länge bägge propellrar (de bägge balansorganen) går lika snabbt har båten en rak kurs. Men om den ena propellern (det sjuka balansorganet) plötsligt ökar eller minskar varvtalet (förändrar sin signalering av balanssignaler till hjärnan) får båten slagsida och går i cirklar. Avdriften från den raka kursen (yrsel- och balanssymtomen) kan vara mer eller mindre uttalad beroende på hur stor varvtalsförändringen på den trasiga sidan är.

Man kan väl säga att jag för tillfället har lite slagsida...

Vid 12 kommer Gotte och hans barn. Lunch, fika, lek och bus. 
Jag fixar maten sen får männen ta barnen och jag ska krypa ner och vila lite.
 
Hoppas bara Emma vaknar innan dom kommer. Hon sover än. Klockan är 10.40.
Hon la sig kl 21 igår och somnade direkt och ändå sover hon fortfarande. 
Tröttis!
Vi måste får mer ordning på rutinerna.  Snart är det vardag igen!

Vi måste till Ikea i em och köpa ljus. 
Några nya blommor oxå. 
Imorgon åker julen ut. Skönt. Nu vill jag ha ljust, fräscht och vår. 

Än så länge har det ju inte varit nån direkt vinter. Ingen kyla, ingen snö. 
Kan lova att när vi väl börjat tro att det är över och snart vår. Då kommer den. Vintern och snön. 

Näähe...hoppa ur pyjamasen kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar