fredag 10 januari 2014

Hjärntrött

Idag har jag varit hos läkaren. Hörseln lika dålig som innan. 
Balanstesterna fortfarande inte helt hundra. 
Läkaren sa att dom hade tänkt att jag skulle ta en spruta till. Kvinnan som gjorde behandlingen samtidigt som mig skulle ta en spruta till nu snart och då kunde vi även denna gång göra det ihop. 

Men jag sa hur jag kände. Att jag mådde dåligt bara av att tänka på att ta en spruta till. 
Jag mår ju faktiskt bättre nu. 

Jag fick, under vissa restriktioner , testa att en tid börja jobba 10 tim/veckan. 
Dagtid och inte ensam. Jag fick absolut inte överanstränga mig, stressa eller trötta ut mig själv. 
Minsta lilla yrsel, extrem trötthet eller huvudvärk så skulle jag vila eller stanna hemma. 

Om ett tag ska jag göra ett nytt balanstest då tas beslut igen om spruta eller inte. 
 
Antingen så är det så att dom har lyckats bryta ner balansorganet helt och att hjärnan fortfarande kämpar med att lära sig att bara ta signaler från ett balansorgan eller så är det så att det sjuka balansorganet fortfarande är vid liv. Då måste man ta en spruta till för att bryta ner det helt. 
Hjärnan jobbar annars på högvarv och får det väldigt "stressigt" och jobbigt. 

Så nu kan man väl säga att jag har skjutit på problemet ett tag men jag hoppas innerligt på att slippa ytterligare en spruta. 

Tydligen så får jag räkna med gunget/känslan av sjösjuka en lång tid framöver.
Hon pratade även en del om hjärntrötthet. 
Att det är därför jag har svårt för röriga och bullriga miljöer. Att jag blir trött av små som stora aktiviteter.
Att jag har svårt att fokusera och att koncentrera mig. Att humöret går upp och ner. ( inget ovanligt för mig hehe ) Gråtmildhet.
Att jag kan sova hur mycket som helst. 
Huvudvärk. 

Det är svårt för andra att förstå hjärntrötthet. Det syns inte. Och vissa dagar är man mer hjärntrött än andra. 

Jag vill fortfarande göra så mycket jag orkar och klarar av även om det innebär att jag efter en aktivitet är utmattad och måste vila.

Efter besöket på sjukhuset idag var jag helt slut och låg på soffan och kollade på film med en febrig Emma. 
Eftersom natten var jobbig så var jag trött redan innan och då blir det svårare att orka med att göra grejer. 

Nu i em kom ungdomarna hem på en fika. Jag hängde med Tilda till Modehuset en runda. Väldigt trevligt. Men även efter den lilla turen blev jag helt slut och har bara legat på soffan. 
Men det får man göra när det är fredag.

Tänker faktiskt ta det väldigt lugnt hela helgen. 

Ser fram emot tisdag så jag ska träffa chefen. 
Pratade med henne idag. Jag fick framföra önskemål om vart jag skulle kunna tänka mig att jobba. 
Hon skulle kolla vad som var möjligt. 
Spännande. 
Lite nervöst och pirrigt på samma gång. 

Ska bli så jäkla kul att få vara lite aktiv igen. Träffa folk. Göra nån nytta. Och få lite rutiner igen. 
Jag tror jag kommer att få mer energi och bli en mycket gladare människa igen. 

Att gå hemma och klättra på väggarna blir man ju deprimerad av. 
Jag känner mig instängd samtidigt som jag nästan jag blivit rädd för att göra saker och vara ute bland folk. Får nästan panik. 
Nähepp. Det ska vi jobba bort.
Nu ska "gamla" Mallan tillbaka igen! 
Fuck Meniéres.  


Nu ska jag fortsätta se Fångarna på fortet. 
Emma har tagit in sitt dockhus och alla Sofia den första figurer i tv-rummet och leker samtidigt som hon tittar på tv. 

Hon är mycket piggare nu. Mot tidigare idag då hon låg helt utslagen i soffan. 


Vi tittade på Croodarna förut.  Har ni inte sett den filmen så se den. Hur bra som helst. 


Trevlig helg allesammans! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar