tisdag 20 november 2012

Fina flickor fiser

Ja det gör dom faktiskt och det är inget fel med att fisa. Det är snarare sjukt att INTE fisa. Det är sant!
Jag såg precis en doktor säga det på Nyhetsmorgon!

Så nu bara släpper vi ut gaserna tjejer. Bara ut me att!


Jag skulle tagit sovmorgon idag eftersom jag ska jobba inatt men kunde jag sova? Nää!
Fast det kanske beror på att jag inte har behövt vakna inatt. Två nätter i rad nu har Emma sovit hela natten i sitt rum och inte kommit in till oss. Skönt!
Det kan vara mysigt när hon kommer in och kryper ner hos oss men vi mår alla bäst av att hon sover i sin säng. Alla sover bättre!
Jag har vaknat pigg två dagar i rad nu. Härligt!

Och för Emmas skull vill jag att hon ska våga sova själv i sitt rum. Att hon ska känna sig trygg där. Jag vill inte att hon ska behöva vara så mörkrädd som jag har varit. ( och fortfarande ÄR )
Jag tror att det är viktigt att man pratar om mörkret. Att man visar om och om igen att det inte finns något att vara rädd för.

Emma får välja om hon ska ha lampan tänd eller inte. Oftast somnar hon med den tänd och så släcker vi den när vi lägger oss.

Just nu är Emma rädd för källaren. Vi har gått ner där miljontals gånger nu för att visa att det finns inget att vara rädd för.

Jag kan bli trött på föräldrar som "skrämmer" sina barn med att säga att tex källargubben ska komma om dom inte gör som man säger.

Eller att tomten ska komma.
Inte konstigt att så många barn är rädda för tomten.
Man kan ju inte säga att tomten kommer till alla barn som är snälla. Men sen när ett barn inte lyder så finns det som sagt dom som säger:
-Akta dig så inte tomten kommer!
Som sagt, inte konstigt att barn sen är rädda på julafton. Dom kanske tror att tomten kommer för att dom inte har varit snälla!

Vi säger däremot nu ,så här veckorna innan jul ,att tomtenissarna är ute och smyger och ser om barnen sköter sig.
Fast nu när jag tänker efter så kanske det inte är så bra att säga det heller.
Vem vill ha nån som smyger på en hela tiden?

Hur som helst, ju större dom blir så inser dom att tomten ändå kommer på julafton och paket får man oavsett om man har skött sig eller inte.
För visst är det så?!


På tal om julafton, har ni börjat köpa julklappar än?
Vi är i princip klara! Bara lite småsaker att fixa!

Det känns skönt för det är så mycket annat att styra med i december.
Stockholmsresa, barnkalas, julfest med vänner, lucia på förskolan,julfest med jobbet, födelsedagskalas med släkten och så ska man hinnan med att baka pepparkakor, lussebullar, fixa julmat mm

Och så säger dom att man inte ska stressa innan jul!
Ha ha ha, vilket skämt!






- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar