fredag 23 november 2012

Dagens krönika

Alla i Kalmar har ju fått Östran idag men för er som inte bor i Kalmar, har ni min krönika :


Lev i nuet
Ständigt hör man att man ska ta vara på livet, att leva här och nu.

Jag är verkligen sämst på att leva i nuet. Att ta vara på dagen.
Jag stressar jämt. Jag har nog stressat sedan jag låg i vaggan och kommer förmodligen stressa mig ner i graven.

Jag har en ständigt kamp med minuterna. Jag stressar när jag handlar, får panik av att jag alltid ställer mig i fel kö, jag stressar när jag lagar mat och alltid är det nåt som bränns vid eller kokar över.
Jag stressar när jag kör bil. Varför ska det vara rött så länge bara för att jag har bråttom?
Jag stressar till och med när jag är på toaletten. Inte konstigt att jag alltid går runt och känner mig nödig. Jag gör ju aldrig klart det jag ska.

Det värsta är att jag för över stressen till min dotter. Skynda är nog det ord jag använder mest.
-Skynda dig att ta på jackan nu
-Skynda dig att städa
-Skynda dig att äta upp
När jag läser saga för min henne så hoppar jag över en och annan mening. Jag skyndar mig helt enkelt.

Ständigt denna stress. Jag ska, jag måste, jag borde och jag hinner om jag skyndar mig lite.

För det mesta stressar jag upp mig själv utan anledning men faktum är att jag presterar bättre under stress. Oftast gör jag fem saker på en och samma gång. Pratar i mobilen, steker pannbiffar, klär på en barbiedocka, dricker kaffe och skriver upp viktiga saker i kalendern. Inga konstigheter . Simultankapacitet har jag i alla fall.

Livet går inte pausas även om man ibland önskar det. Det går inte heller spolas tillbaka efter ett härligt minne eller framåt när man har en dålig dag. Inte ens en enda liten minut går att få tillbaka. Men det är det som är charmen med livet. Det ska levas här och nu.

Fast jag tror mer på att man ska LEVA livet, inte bara här och nu. En del av mig lever i det förflutna, en del i nuet och en del i framtiden.Utan mitt förflutna skulle jag inte veta vem jag är och utan att tänka på framtiden skulle jag inte veta vart jag ska ta vägen.

Jag ska bli bättre på att ta vara på varje dag, att inte ”slåss” med minuterna. Klockan tickar varje sig jag vill det eller inte.

Det skulle vara gutt med en stressfri dag i veckan och det är något jag ska överväga att införa.
Från och med nu ska jag sluta skynda mig igenom livet.
Kanske skulle börja med att ha en stressfri december?
Ha ha ha, vilket skämt.
Det är en månad kvar till jul och jag får nog rappa på om jag ska hinna med alla måsten…






- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

  1. Dina krönikor är jättebra! Toppen att du lägger upp dem här eftersom jag inte har Östran. Kram.

    SvaraRadera
  2. Tack Emmy :)
    Men idag fick du väl iallfall Östran? Alla skulle ju få den idag?
    Kul att du gillar krönikorna. :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nope... Fick ingen Östran. Vilka ena att hoppa över min brevlåda!
    Kram.

    SvaraRadera