måndag 19 november 2012

Barnvakt

Igår hade jag barnvakt av Amanda, lillsyrran, när jag powerwalkade. På lördag ska mamma och pappa passa Emma för då är vi bjudna på en tillställning med middag och utgång.

I december kommer vi behöva ha barnvakt när vi ska på julfest, vi kommer behöva ha barnvakt när våra jobbpass krockar.
Emma tar inte skada av att hon har barnvakt. Hon var överlycklig när Amanda var här igår och blev ledsen när hon skulle hem.
Hon älskar att vara hos mormor och morfar och tycker det är tråkigt att "bara" sova en natt!
När våra jobbpass krockar så måste vi ha barnvakt, det eller inte jobba alls.

Att jag tar upp det här med barnvakt är för att en vän till mig har kritiserats för att hon och hennes man har barnvakt ofta.
Personligen tycker jag knappt aldrig dom har barnvakt.

Men det jag funderar över är när går gränsen för att man har barnvakt ofta? Eller rättare sagt FÖR ofta?
Vem besitter rätten att bestämma det?
Åsikter kan man absolut ha men då ska man oxå stå för dom och inte prata bakom ryggen!

Man skaffar barn och då ska man oxå ta hand om dom. Jag håller med. Allt för många skaffar barn som lämnas vind för våg och som inte har någon trygghet i livet.

Men om man är "normala"arbetandes, kärleksfulla, omtänksamma föräldrar som gör allt för sina barn så är egentid inget att skämmas för.
Alla behöver det. Den som säger något annat ljuger!

Ibland behöver man egentid från både sin man och barn, ibland med sin man utan barn och ibland med barnen utan man.
Eller egentligen passar ordet kvalitetstid bättre än egentid!

Hur som helst, barn mår bra av att ha föräldrar som mår bra.
Och jag blir en mycket bättre mamma av lite egentid ibland.
Bara att få bajsa i fred är lyx!

Man får inte glömma sitt eget JAG att man är någon annan än bara mamma och pappa.
På lördag ska jag ha kvalitetstid med min man och vänner. Emma får kvalitetstid med mormor och morfar.
Och det skäms jag inte ett dugg över. Nää, jag längtar faktiskt!

För övrigt så vaknade jag pigg och glad idag. Det här inte till vanligheterna så det är bäst att ta vara på dagen:)


Börjar med ett besök på ortopeden idag. Min "knöliga" hand ska undersökas.

Ha en bra dag!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar