fredag 12 september 2014

Rösta rätt



Dagens krönika:


Det finns så många saker man inte förstår sig på här i livet och världen. Orättvisor, krig, sjukdomar, barn som far illa. Saker som smärtar att se och tänka på. Man ställer sig ofta frågan varför. Men vissa saker får man helt enkelt  aldrig något bra svar på.

Men alla har vi också mindre i-landsproblem och vardagsbekymmer man inte blir riktigt klok på.

Som till exempel lock på glasburkar. Varför är dom i principhelt omöjliga att få upp? Är det meningen att man ska använda verktyg för att få upp dom? Och skruvkorkarna på mjölkpaket? Är det bara jag som är svag eller sitter dom onödigt hårt? 

Och varför är många leksaker man köper i det närmaste inbrottssäkra och sitter fast med miljoner små grejer, klamrar och gummiband? Okej, jag fattar att de behöver sitta fast i paketet, men måste man överdriva? Det är enormt tålamodsprövande. Denna julen får vår dotter bara önska mjuka paket...


Jul. Jobbigt att tänka på julen. Men helt ärligt, ni vet hur snabbt det går tills vi är där va? Tre månader. Det där blir jag heller aldrig riktigt klok på. Man kan årstiderna men ändå blir man lika chockad varje år när vintern kommer. Snö?


Sen har vi några mindre i-landsproblem men som för mig ändå är just problem. Det här med att ständigt behöva leta efter saker. Samma misstag, gång på gång. Jag lägger saker på väldigt bra ställen för att jag lätt ska komma ihåg var de ligger, men när jag behöver dem är det omöjligt att komma ihåg var jag la dem. Guldfiskminne.


En stor gåta som aldrig tycks lösas är det klassiska strumpproblemet.         


Ett: Vart tar den andra strumpan vägen?                                                                                                       Två: Varför envisas jag med att spara den ensamma strumpan?                 

                                           

Smågodis. Man plockar ner det i påsen som man är sugen på och tycker om. Men hur kommer det sig att man sen kan stirra ner i påsen eller skålen hur länge som helst och inte hitta enenda bit man vill ha? Det är det här som kallas lyx i-landsproblem.                      

                                                                           Och varför finns det vissa saker man alltid handlar hem från affären trots att man redan har en drös i kylen. Till exempel lök?


Sen finns det ju mindre oväsentliga saker som att varför man kan gå ut och gå en lång runda med en sten i skon, störa sig hela promenaden men inte skaka ur stenen förrän man är hemma? Eller varför man alltid tittar i papperet när man har snytit sig.

 

Det här med politik. Där finns det mycket jag inte förstår mig på. Som varför alla partier inför ett val håller på med pajkastning istället för att fokusera på förändringarna vi behöver här i Sverige. Fokusera på hur dom ska klara av att genomföra allt det dom lovar istället.      

Hur kan vi, du och jag som individ, vara med och påverka? Jo,vi kan rösta. Alla måste ta vara på den möjligheten och rättigheten vi har här i Sverige.  För vi kan inte sen sitta och gnälla att det inte blev som vi ville om vi inte ens har försökt göra vår röst hörd        

 

Fast, blir det någonsin som vi vill?Varför är det alltid så att vi tar upp saker, gnäller, skäller och protesterar bara vart fjärde år, och hur kommer det sig att ytterst lite av det ett parti lovar innan ett valet sedan uppnås?      

Använd din röst på söndag. Ta ställning. Och för guds skull, kryssa rätt. 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar