torsdag 12 januari 2012

Tålamod

Om man kunde köpa lite extra tålamod nånstans så skulle jag vara en trogen kund. Jag skulle kunna betala dyra pengar för tålamod.

Vid ett tillfälle idag var jag nära att sälja Emma, ja eller rent av ge bort henne, alldeles gratis. ;)
Äh, så illa var det väl inte men det är enormt frustrerande med en trotsig treåring.
Att en så söt liten tjej med en mjuk liten gullig röst kan förvandlas till ett monster med en gäll och skrikande röst som gör så att rutorna skallrar och öronen börjar blöda.
Det kan vända väldigt snabbt också och när man minst anar det så är "trotsmonstret" där.

Idag sa jag:
-Slutar du inte skrika nu Emma så skriker jag oxå.
Hon slutade inte. Jag skrek. Emma blev tyst. Jag kände mig urfånig.

Jag var tvungen att gå ut och "andas". Typiskt att det skulle ösregna och tokblåsa. Fast jag trotsade vädret och tog en långpromenad.

Nu är "trotsmonstret" borta, nu är vi "the happy family" igen. Min lilla solstråle är tillbaka och jag är en lugn, harmonisk mamma full med tålamod och energi.
Det vänder snabbt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar