onsdag 17 juni 2009

Somna utan gråt



Har fått en väldigt bra bok av en vän och jag ångrar nu att jag inte har läst den tidigare.
Somna utan gråt passar mig perfekt. Hör inte till dom som gillar 5 minuters metoden då barnet ska få skrika o man ska gå in med jäma mellanrum och visa att man är där, ge napp etc och gå ut igen och tillslut ska barnet skrika sig till sömns. Går väl kanske inte riktigt till så, kan inte metoden ordagrant men den går iaf ut på att barnet ska få skrika och tillsslut somnar hon/han. Näe hua! Det är inget för mig. Varför ska jag låta Emma skrika och vara ledsen? Uppenbarligen är det ju något som inte känns bra om hon är ledsen. Det är ju vi som föräldrar som ska finnas där, trösta och "ta hand om". Jag inbillar mig att hon skulle bli mera ledsen och fundera på varför vi inte kommer, känna sig sviken, ensam, rädd etc. Näe, inget för mig. Passar säkert någon annan och det funkar kanske oxå, jag vet inte och jag kommer inte testa!
Somna utan gråt låter mer humant tycker jag. Jag vill att Emma ska känna sig trygg i sin egen säng och sitt rum. MEN sen kan Emma givetvis vara trilsken och gnällig. Lite pipig får hon ju vara och kan gott ligga i sängen och "tycka synd om sig själv" en stund. Jag menar att hon inte ska behöva gråta eller skrika sig till sömns.

Vill nå´n låna boken så bara hojta. Kan hämtas här på plats ( om man tar med nå´n god fika så kan jag bjuda på kaffe. Hehe känns som om jag är i desperat behov av sällskap och fika oxå för den delen )

På tal om fika...

Dessa kex är fantastiskt goda! Mmmmmm


Nu ska Emma snart på 6 månaders kontroll. Sen bär det av till Maxi och storhandling inför midsommar.
För er som undrar så är jag på bättre humör idag. Gick väl upp på rätt sida ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar