söndag 3 februari 2013

Krönikan

Jag funderar på att vara med i vinter-OS 2014. I curling. Jag skulle lätt vinna guld.
Jag ligger i topp av curlande mammor tror jag.
Ibland finns liksom inte ork, tid eller lust för tjat så då sopar jag rent banan för att lättare ta mig fram till "målet".

Jag hjälper vår dotter med ytterkläderna på förskolan när hon hämtas, ja för annars skulle vi aldrig komma därifrån. Och hon får åka vagn ibland trots att hon kan gå för jag vill inte bära en fyraåring när hon helt plöstligt kommer på att hon är trött och vägrar gå en meter till.

Jag delar maten emellanåt för annars hinner vi andra äta klart och gå från bordet innan hon ens har börjat tänka på att äta.

Jag lägger fram kläder åt henne varje kväll för att underlätta morgonen därefter.
Med andra ord curlar jag min man också. Jag fixar även hans matlådor varje dag. Han måste ju ha något att äta på jobbet, stackarn.

Det värsta är att jag inte bara curlar min dotter, jag mutar också. Mutor är ett nödvändigt ont ibland.
Om vi ska uträtta ärende på stan som kan ta ett tag går vi först in i leksaksaffären så att hon får välja en "liten" sak.
Jag ser det lite som att ge och ta. Jag ger en leksak och tar mig tid att få handla i lugn och ro.
Jag skulle kalla det en briljant idé.

Mutor kan också förekomma i form av bullar, choklad eller annan god fika.
Hur ska man annars kunna få en minut i fred?
Om man ska ta ett bad, gå på toan eller prata i telefon, då har vår dotter alltid tusen grejer att säga eller saker hon behöver hjälp med.
Jag får helt enkelt inte vara upptagen för just precis DÅ ska hon ha all min uppmärksamhet. Då tycker jag att det är legalt med muta.
- Om mamma bara får göra det här nu så kan du få lite god fika.
Det funkar alltid!

Det värsta är bara att hon nu har börjat köra med mig.
- Emma, plocka i ordning i ditt rum.
- Ja, om jag får ta en glass sen.

Öh!?

Det är väl som ordspråket säger - som man bäddar får man ligga.
Visst finns det en del irriterande ordspråk?
Ett jag inte gillar är "vill man vara fin får man lida pin."
Varför då? Varför ska man behöv lida bara för att man vill bli smal? Nä, då måste man träna så det värker i hela kroppen. Sluta äta godis och hoppa över pastan till köttfärsåsen. Jobbigt ska det vara.

Och det korkade ordspråket "man mår som man förtjänar."
Det fick jag höra senast för några dagar sedan när jag hade varit ute och haft en väldigt rolig och trevlig kväll med mina vänner. Dagen efter var inte lika munter. Men varför ska man straffas när man har haft kul?

Väldigt märkligt.








- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar