tisdag 5 februari 2013

Kristallsjukan

Igår trodde jag min sista stund var kommen. Jag trodde iallafall att jag höll på att få en hjärnblödning.
Vaknade och skulle stänga av larmet på klockan när jag kände att jag var yr. Hela rummet snurrade.

Jag försökte resa mig och gå, omöjligt!
Allt snurrade!
Jag mådde illa och kräktes.

Efter ett par timmar ringde jag Sjukvårdsupplysning som ville hämta mig med ambulans men näää det ville jag inte. Mannen körde mig dit.

På sjukhuset började dom göra alla tester dom bara kunde, tog prover mm. Sen konstaterades det att det var Kristallsjukan.
Det är ett tillstånd som blir när kristallerna i örat flyttar sig.
Mina hade rubbats på ett sätt så för mig snurrade det oavsett om jag var liggande eller stod upp. Det snurrade bara jag rörde huvudet.

Dom gjorde ett par speciella övningar då man framkallar en yrselattack för då kunde man se i mina ögon om dom reagerade på ett speciellt sätt. Vilket dom gjorde så då fick jag "domen" Kristallsjukan.

Fick medicin och tillslut slutade jag iallafall kräkas.
Personalen på sjukhuset var helt underbar men det är ändå skönast att vara hemma i sin säng.




Nu blir det att bara vänta ut eländet. Jag går och känner mig som om jag vore full.
Det kunde ta veckor innan det var över helt men oftast kändes det bra efter en vecka.
Jag kan få gå tillbaka och göra fler övningar för att få tillbaka kristallerna på plats och ev sjukgymnastik för att öva upp balansen igen.

Men som sagt. Det känns redan lite bättre. Har medicin mot illamående så det gör allt lite enklare. Förut fick jag kräkas varje gång jag rörde mig i princip.

Man kan läsa om Kristallsjukan här http://kristallsjukan.nu/

Vad mycket konstigt skit det finns???

Hur som helst. Nu är jag hemma, jag lever och kommer snart att vara på benen igen.
Tack för alla omtänksamma sms. Det värmer.
Tycker ju faktiskt lite synd om mig själv. Hihi.

Ett stort tack till min fina man som tog hand om mig och höll ställningarna här hemma. Han åkte till och med ensam med två fyraåringar ( vi hade kusin Meja här ) till simhallen som vi hade planerat och lovat.

Han är min hjälte!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar