onsdag 1 augusti 2012

Mardrömmar

Blev inget gå upp innan tuppen och träna idag.
Vi har knappt sovit inatt.
Emma har sovit oroligt ett par veckor nu med mycket mardrömmar men inatt var det hemskt.
Hon vaknade vid 01-tiden precis när vi skulle gå och lägga oss och var ledsen. Sen kunde hon inte sova för att hon var rädd.
Hon var orolig och nästintill hysterisk emellanåt.

Hon ville inte ligga i vårt rum för det var läskigt, och la vi in henne i hennes rum så kom hon tillbaka igen.
Hon slumrade till men vaknade och skrek igen.
Försökte lugna henne och prata med henne och frågade vad hon var rädd för:
-Jag vet inte. Mörkret är läskigt sa hon då.
Men det spelar ingen roll om en lampa är tänd för hon vaknar ändå.

Vad kan hon drömma om när hon inte ens kan ligga emellan oss och båda håller om henne utan att vara rädd?

Strax efter 3 imorse var Patric uppe köket och gjorde sig nåt att äta ( han är uppe om nätterna och lanar) så då gick Emma upp till honom och vi sov i lite mer än en timme men sen kom hon till oss igen och trots att det började bli ljust ute så var hon rädd. Hon slumrade till men vaknade och hjärtat slår i 300 och så är hon ledsen.

Vad händer?

Jag är så rädd att jag har fört över min rädsla för mörker till henne. Jag är otroligt mörkrädd och har varit så länge jag kan minnas.

Jag förstår precis hur hon känner sig när man vaknar och är livrädd, kroppen skakar och man tycker sig se läskiga saker överallt.

Jag kan vakna och vara så hysteriskt rädd att jag inte vågar röra mig. Då skriker jag rakt ut på Micke att han måste hålla om mig och efter en stund lugnar jag ner mig.
Oftast minns jag inte vad jag har drömt men jag antar att det har varit nåt riktigt läskigt.

Stackars lilla Emma.
Vet inte riktigt hur man hanterar mardrömmar och när hon vaknar livrädd om nätterna. Spelar ju ingen roll att vi kramar, lugnar och finns där.
Vi har gått upp och gått runt i huset och visat att det inte finns något att vara rädd för.
Fast det där spelar ingen roll, det vet jag ju.

Jag vet ju att det inte finns något att vara rädd för när jag vaknar panikslagen men jag är ju rädd ändå.

Ja idag är det iallafall en riktigt trött Fam Unger här hemma.
Nu blir det frukost och vila en stund i solen sen får man se vad man okar med helt enkelt!



- Posted using BlogPress frommy iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar