torsdag 8 september 2011

Onödiga diskussioner!

Började morgonen med att vara irriterad. Har en dotter som är enormt seg att få liv i på morgonen. Tröttkeps. Hon vill inte vakna , och det spelar ingen roll om jag börjar väckningen 30 min tidigare för då går hon och sätter sig vid bordet och halvsover.
Spelar heller ingen hur tidigt hon lägger sig på kvällen. Hon är ändå trött på morgonen. Hon älskar att ligga kvar i sängen och mysa. Men vem gör inte det iof sig?!
Och sen har hon alltid miljoner grejer att göra, utom det som hon borde och ska göra.
Så man får tjata, tjata, tjata. Men i dag orkade jag inte gnälla eller tjata utan sa bara:
-Ok, antingen går du in på toaletten nu , så vi kan borsta tänderna och klä på dig, eller tar du på på dig skorna direkt och går i pyjamas till dagis.
Your choice! (det sa jag inte, men tänkte...)

Hon kom direkt! Var det så enkelt ?! Då kanske vi kan slippa onödiga diskussioner på morgonen nu då. Kort och koncist is da shit!

Funderar på allt som skrevs om Stefan Liv igår och som även var stora samtalsämnet på facebook.
Någon undrade varför grejen med att Stefan Liv blev så stor, det finns ju barn som dör av svält, övergrepp eller missär varje dag. Varför uppmärksammas inte det?
Jag kan förstå tanken men samtidigt så går det ju inte skriva om det hela tiden heller. Man vet att det eländet finns och hela tiden försöks det göras insatser. Kanske inte tillräckligt dock.


Jag tror att det med Stefan Liv kommer så nära inpå en själv. Är man sportintresserad så vet man vem han är och det är en tråkig förlust för idrottsvärlden.
Flyger man ofta så blir det också en tankeställare och man tycker det är läskigt.
En olycka som tar så många liv på ett så tragiskt och otäckt sätt griper tag i en på något konstigt sätt.
Barn som lever i missär griper också tag i en , så klart, självklart ännu mer. Men, om det sas och visades bilder i tidningarna eller på nyheterna, varje dag om barn som far illa så skulle jag varken kunna läsa eller titta. Det skulle förstöra mig inombords, just för att JAG inget kan göra.
Jag kan inte rädda alla barn som far illa även om jag skulle vilja.
Att det skrivs så mycket om olyckan och Stefan Liv handlar ju inte om att allt annat elände glöms bort.

Men sen är det ju alltid så med media. Nu kommer denna nyheten skrivas "sönder"...

Nähe, Emma är på dagis och jag borde göra lite nytta. Först en powerwalk och sen lite plugg.
I kväll blir det AW med tjejerna.

Puss hej!


Ett stort grattis till min vän Ramona på födelsedagen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar