lördag 5 september 2015

Medmänsklighet

En kan inte göra allt, men alla kan göra något. Litet som stort bidrag, allt behövs. 
Min vän Nina bad mig kolla om vi hade något till flyktingarna som precis anlänt till Öland. Dom står med bara kläderna på sin kropp. Det har varit en lång och jobbig resa. Aldrig har flyktingarna haft så lite med sig när dom kommer hit. 
Vi plockade ihop några kassar av både mitt, Mickes och Emmas grejer. Emma vill ge bort sin gamla cykel oxå. Och hjälm. Hon tycker synd om barnen som inte har någonting. 
Vår fina lilla tjej ❤️




Vi har varit på stan och ätit lunch. 
4-kök har förbannat god vegetarisk pasta. Me like 
Emma och jag gick runt lite medan Micke jobbade. 
Då köpte jag även pennor, block och spel till flyktingbarnen. 
Det kostade inte mig många kronor men för dom kanske det är värt mycket. 
Vi hämtade även kläder och skor hos Tildas syster inne i stan
Sen åkte vi och lämnade allt till Nina som sen ska leverera det vidare. 

Känns skönt att kunna ha bidragit med något. Men egentligen vill jag göra och ge så mycket mer. ❤️
Känns bra att kunna visa Emma att man ska hjälpa folk i nöd. Med ett stort hjärta , solidaritet och medmänsklighet kommer man långt. 

Jag kommer aldrig förstå hur det kan finnas så mycket hat och grymhet i världen.
Hur man kan sparka på någon som redan ligger. 
En del människor måste vara födda utan hjärta. Eller vara helt känslolösa. Iskalla. 

Blir fullkomligt vansinnig på dom som sitter och tycker synd om sig själva och som hävdar att DOM minsann inte får nån hjälp i sitt egna land. Utan att vi istället hjälper alla invandrare. 
Frågan är...mår du, som sitter där med bidrag varje månad, med kläder, mat på bordet varje dag ,i ett möblerat och varmt hem, sämre för att vi hjälper dessa människor?
Vi svenskar har det jävligt bra. Ibland för bra. Vi inser inte hur bra vi har det. Framför allt inser vi inte att livet är som ett lotteri. Vi, som föddes här, har vunnit högsta vinst. Det kunde varit vi som föddes på fel plats. Det kunde varit vi som var på flykt. Det kunde varit vi som behövde hjälp. 

Funderar på vad jag mer kan göra. Behövs det kanske hjälp på Öland att ta hand om flyktingarna som kommit? 
Och vad ska man vända sig då?

Jag blir varm i hjärtat att se allt engagemang hos folk på sociala medier och i min umgängeskrets. Folk som vill hjälpa. ❤️ Det finns hopp om mänskligheten trots allt. 

Ikväll blir det en soft kväll hemma. 
Jag har inte ork eller lust med nåt.
Huvudvärk och trött. 
Orolig över den förbannade knölen i bröstet. 

Ska nog sätta mig och skriva en krönika nu. 
Den ska handla om medmänsklighet. 

Var rädda om er ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar