söndag 10 maj 2015

Min farmor och förintelsen

Såg ni den filmen/dokumentären på tv nu ikväll? Jag grät och blev väldigt tagen. 

Andra världskriget har alltid intresserat mig. Jag gillar att läsa, se filmer eller serier om det. Kan se Band of Brothers om och om igen. 

Men förintelsen. Så fruktansvärt. Så ledsamt. Tragiskt och hemskt. 
Hur kunde det få hända?
Massmord. Koncentrationsläger. Gaskammare. Ugnar. Medicinska tester. Tortyr. Förnedring. Svält. 

Ofattbart. Overkligt. Omänskligt. 

Intressant att höra överlevande berätta. Gripande. 
Jag skulle vilja åka till ett koncentrationsläger och titta någon gång. 
Auschwitz, helvetet. Det skulle vara omtumlande och många tårar skulle fällas. Men jag vill ändå se...


Nu ska jag sova. Jag har huvudvärk och är trött. Ser verkligen sämre o sämre. Texten på tv är suddig. 
Måste uppsöka optiker i veckan. 
Kan det vara en ålderskrämpa?

Den här dagen har gått snabbt. 
Jag har städat Emmas garderob. Tagit en pw i regn och blåst. 
Lagat middag. 
Emma åt inte med oss. Hon följde med en kompis och hennes familj och käkade på en pizzeria här i byn. 

Måtte det bli sol imorgon så jag får lite energi. Jag känner mig ur form. 
Jag måste skärpa till mig och sluta deppa. -Kom igen nu Malla. Livet leker. 


Imorgon börjar en ny vecka. Den ska fan bli bra. Hepp hepp. 

Psssst. Syrrans kille har varit på uttagning till Ninja W idag. Stort. Och starkt. Bra kämpat Kim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar