tisdag 19 maj 2015

Glasögon

Jahopp. Då ska man bli med glasögon då. 
Har ju sett suddigt ett tag. Ser knappt texten på tvn. Ser den men den blir suddig. 
Vilket innebär att jag kisar mkt. Och får ofta huvudvärk. 

Var hos optikern idag och gjorde syntest. Domen blev:
Måste ha glasögon, alltid. 
Har brytningsfel och sen olika fel på ögonen. Närsynt på vän öga och nåt annat på höger. Ser sämre med höger. 
Fattade inte allt hon sa. 
Men progressiva glas behöver jag iaf. Och jag behöver ha glasögonen på hela tiden. 
Hur fanken ska jag vänja mig vid att ha glasögon?
Och hur ska jag kunna välja vilka bågar jag ska ha?
Tog med fyra hem. 

Har bestämt mig för 1:an tror jag. 
Eller så får jag helt enkelt låna hem massa andra att prova. Såååå svårt. 
Optikern tipsade om vilka bågar, färg och form, som passade min ansiktsform, hårfärg mm
Det känns som att 1:an ändå är ok. 

Måste bestämma mig till på fredag...

Sen den lilla "blåsan" i ögat. Hon trodde det kunde vara en "väder och vind"-knut 
Det kallades så men heter Pinguecula

Ofarlig men kan förvärra synen om den växer in på hornhinnan vilket min gör. 
Skulle gå till en läkare och kolla upp den. 
Är det en sån så förklarar det mina torra, kliande och ofta irriterade ögon. 
Har försökt ta en bild på ögat men det blir inget bra. Hittade bilder på nätet där man kan se hur det ser ut i mitt öga. 
Hittade två ögon där "knölen" ser ut precis som på mig



Förmodligen så har jag ju bytt mascara en hel del i onödan senaste tiden. Har ju trott att torrheten och irritationen har berott på att jag kanske inte tål mascaran men det är ju istället ett symptom från "knölen". 

För övrigt en bra dag. Vilat från gymmet. 
Patric kom hem på lunch. Emma tog med en kompis hem från skolan. 
Patric passade dom medan jag tog en pw. 
Emma hade plockat fina blommor till mig. Satt dom i ett vinglas och dekorerat med en fjäril. Fint ❤️


Ikväll har jag bara softat med Emma, sett Halv åtta hos mig och läst lite. Efter att hon la sig så har jag bara haft ryggläge i soffan. 
Har skrivit klart krönikan som ska skickas in imorgon. Jäklar vad snabbt tiden går mellan gångerna...


Natti natt ❤️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar