fredag 9 oktober 2015

Krönika


Egen tid, ett modernt påhittat begrepp enligt vissa.

Ja, men det är 2015 och vad är det för fel att vara lite modern då? Egen tid låter i mina öron alldeles underbart.Jag skäms inte ett dugg över att jag vill "checka ut" ibland och bara vara Malin.


Jag slutar självklart inte att vara förälder eller fru för det eller bryr mig mindre om min familj bara för att jag vill vara själv en stund. Om det finns någon som ens tror det så säger det mer om den än om mig.


 Jag älskar min familj och det är en gåva att få vara mamma åt mina barn. Men bara för att jag har en mammaroll så försvinner inte jaget. Jag är fortfarande Malin. Jag behöver vårda mig själv och tanka energi ibland. Inte ska jag väl behöva ha dåligt samvete över det? Eller skämmas över att säga det högt? 


Varför är egentid så tabu? Alla ens behov försvinner ju inte i samma sekund som man krystar ut ett barn. Är man verkligen en dålig förälder för att man behöver en paus och ladda batterierna ibland? Eller är det så att man kanske gör både sig själv och sina barn en tjänst?


Jag tror, nä jag vet faktiskt, att jag blir en bättre mamma när jag får en stund för mig själv emellanåt. Kvalitetstid med mina barn har jag hela tiden, dygnet runt. I alla fall med den minsta som bor hemma. Att jag får kvalitetstid med mig själv och få andas lite skadar ingen.


Egentid för mig innefattar inte alltid att åka iväg ensam på saker eller att vara borta i flera dygn. Att få gå på toaletten utan att bli störd är lyx. För hur märkligt är det inte att just precis när man har satt ner rumpan på dass så bara måste dottern ha hjälp med något? 


Lyx är även att få läsa en bok utan att behöva läsa om sidorna hela tiden för att jag blir avbruten femhundrafemtioelva gånger och glömmer vad jag har läst.

Ibland slår jag två flugor i en smäll. 


Umgås och egentid. Ikea är ett perfekt ställe för såna tillfällen. Dottern gillar lekrummet och ber själv om att vara där. Sjävklart säger jag inte nej utan när hon leker där inne passar jag på att strosa runt ensam och kan handla i lugn och ro. Ett smart drag, kanske rent av tjuvknep, av Kamprad men jag älskar det. Både hon och jag får egentid en stund och sedan umgås vi, "nytankade" båda två.


Egentid är en individuell tolkning och definieras olika. Precis som att vi som individer är olika. Någon behöver bara den där stunden på toa utan att det bankas på dörren, en annan uppskattar en lång promenad, ett besök hos frisören eller en kaffe med en vän medan någon annan vill iväg på en weekend. Jag tycker inget av det är fel. Man gör det som känns bäst för en själv och som man mår bra av.


När vi var med i en föräldrargrupp sa barnmorskan till oss:

"Tänk på att att ni inte bara är föräldrar nu. Glöm inte bort er själva."

I helgen ska vi ta fasta på hennes ord. Vi ska vara "egoistiska". Hör och häpna, vi ska lämna bort vår dotter och gå ut och roa oss. Tillsammans med massa andra vänner som också lämnat bort sina barn. Det finns alltså fler moderna "egentidare" i byn.


Jag vet att vår dotter kommer att bli rejält ompysslad hos mormor och morfar och jag ser fram emot den dagen då jag själv har barnbarn och får kvalitetstid med dom.

I helgen ska jag tanka energi och jag skäms inte ett dugg . Jag vill och behöver det här. Och jag är inte en sämre mamma för det. 

 

 

Skickat från min iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar