söndag 17 juli 2011

Bra och dålig helg

Hade en väldigt trevlig eftermiddag och kväll igår tillsammans med min familj och vännerna, Pernilla och Johan , Sara, Patric och lille Theo. Vi firade min födelsedag. Natten var dock inte lika kul. Stod och diskade när gästerna hade gått hem.
Kl 01.00 ringer jag och pratar med Patric, hör att han är berusad, säger att han ska komma hem men han är på väg till Tilda och ska sova där. Vi säger godnatt o hej då.
Plockar lite här hemma och kryper sen ner, slumrara lite men vaknar av att mobilen ringer. Det är Tilda, Patric är på barnakuten.
Han var så full så att en privatperson körde in honom till akuten. Han kom aldrig fram till Tilda.
Pratar med en läkare som ger mig lite info om vad som hänt.
På 1 1/2 tim( från det att jag hade pratat med honom ) har han hunnit bli redlös och helt väck. Läskigt!

Jag åker in till barnakuten. Det gör ont i mitt hjärta att se min son ligga där med slangar och syrgas.
Får ingen kontakt med honom. Dom tar prover på honom och regelbundna blodtryck.
Min älskade lillasyster Lina är med mig hela natten och vakar över Patric.

Framåt morgonen /förmiddagen vaknar han till, inte speciellt pigg men han mår ,efter omständigheterna, bra.
Läkaren kommer och pratar med honom, han hade en HÖG promillehalt i kroppen och det kunde ha gått riktigt illa.
Läkaren pratar med oss en stund och jag hoppas Patric lyssnade på det han sa och att han har lärt sig av detta.

Jag ringde killen som hade kört in Patric till akuten och tackade honom. En ängel i mina ögon. TACK!
Vill även ge en stor eloge till den fina personalen på barnakuten.
Ett stor tack till min älskade , omtänksamma syster Lina, även till dig Amanda som trots att du var långt borta visade att du brydde dig...och till dig mamma som inte heller fått sova inatt pga av oro, och även till Patrics underbara flickvän Tilda. Du är fantastisk!


Hela dagen/kvällen har jag känt mig orolig inombords, funderar på vad som kunde ha hänt osv. Är arg på mig själv som inte tvingade honom att komma hem...hämtade honom...
Men då när jag pratade med honom så lät han berusad men han lät helt klar i knoppen, vi pratade en stund, han sa att han hade skjuts och att han skulle till Tilda.
Fan oxå!
Vi har nog båda lärt oss en läxa av detta. Detta var första gången nå´t sånt här hände och jag hoppas och ber innerligt att det var den sista.
Vi har pratat en hel del om detta under dagen.
-Jag ska aldrig mera dricka sa han.
Det tror jag dock inte på men jag hoppas han tar avstånd ifrån alkoholen en lång tid framöver.

Läkaren sa att han var inte ensam om detta. Tyvärr hade dom många fall i veckan med berusade ungdomar.
Tragiskt och ledsamt.
Åt helvete med dom som säljer alkohol till ungdomarna och fan ta mig och alla andra föräldrar som inte har bättre koll.

Jag trodde jag hade koll...nu vet jag bättre.

Det gör ont!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar